Maestro 2023, zinderende 1ste halve finale ’t Reutje

Op zaterdag 3 juni vond in de Fanfarezaal van ’t Reutje de 1ste halve finale plaats met 4 deelnemers.

Deze 4 mensen gingen strijden om de titel “Maestro Jubileum 2023” in de Gemeente Roerdalen.

De Fanfarezaal van ’t Reutje was voor deze gelegenheid speciaal aangekleed met een groot podium, diverse versieringen en sfeervolle verlichting.

Uiteraard was er enige spanning vooraf bij publiek, muzikanten, en zeker niet in de laatste plaats bij de 4 Maestro’s van die avond. Alles verliep echter in een ontspannen sfeer bij de deelnemers, en er volgde een vriendelijke strijd om het dirigeerstokje. De muzikanten van fanfare Sint Wiro en Fanfare De Vriendenkring uit Montfort lieten zich leiden door Loes Vestjens, Joop van Pol, Har Engels en Juul Berden. Dit alles onder het deskundige oog van de jury Yanick Douven en Huub Boesten. 2 heren die hun sporen al enige tijd verdiend hebben in de muzikale wereld. En dus de Maestro’s van deze avond op een eerlijke manier konden beoordelen op hun dirigeer prestaties.

De presentatie van de avond was in handen van Rinie Timmermans, en zij navigeerde publiek, muzikanten, en zéker de Maestro’s op een leuke humorvolle wijze door de avond.

René Schrader, dirigent van De Vriendenkring, gaf een toelichting op het begrip en ontstaan van muziek in het algemeen. En vooral de toegevoegde waarde die een dirigent aan een orkest gaf in de loop van de tijd. Een positie die niet meer weg te denken was in de ontwikkeling van de muziek, uitgevoerd door een orkest van allerlei muziekinstrumenten. En benadrukte het belang van een dirigent om een muzikale uitvoering tot een goed samenspel en einde te brengen.

Dus de Maestro’s wisten wat hun te doen stond. Vooraf hadden zij al enkel repetities met beide korpsen apart, en gezamenlijk, kunnen oefenen in ’t Reutje en Montfort. Zij konden uit een repertoire 2 muziekwerken kiezen, welke hun voorkeur hadden. Al of niet met een achterliggende gedachte bij hun keuze.

De spits werd afgebeten door Loes Vestjens met een uitvoering van de Radetzskymars. Daarna was Joop van Pol aan de beurt met Highland Cathedral. Vervolgens Har Engels die een uitvoering van James Bond bracht, en als laatste voor de pauze Juul Berden met het bekende Music.

De dirigenten stonden uiteraard met de rug naar het publiek tijdens de uitvoeringen. Maar via beelden op een groot scherm achter het orkest konden de aanwezigen luisteraars toch de belevenissen en ervaringen van de dirigenten tijdens de uitvoeringen volgen. Alsof zij, als ook de muzikanten , de bewegingen en gezichtsuitdrukkingen van de Maestro’s , als muzikant konden mee ervaren. Na elke uitvoering namen de juryleden met hun gedegen en zeker ook humorvolle commentaar de betreffende Maestro onder de loep. Zodat de Maestro deze aandachtpunten mee kon nemen naar het 2de optreden na de pauze.

Na de pauze kwamen de 4 Maestro’s weer op de “bok” in dezelfde volgorde als voor de pauze.

Loes bracht Beauty and the Beast, Joop met Formule 1 theme, Har leidde een uitvoering van Soldaat van Oranje, en Juul bracht O Fortuna.

Ook nu gaf de jury na elke uitvoering haar commentaar, en uiteindelijk moest de beslissing vallen welke Maestro’s door zouden gaan naar de finale.

De jury met al hun muzikale deskundigheid lieten het publiek weten dat Loes Vestjens en Juul Berden

rechtstreeks doorgaan naar de finale. Een dikke proficiat voor beide dirigenten.

Joop van Pol en Har Engels staan in de wachtkamer, en zijn afhankelijk van de resultaten in de andere

halve finale op zaterdag 17 juni in Montfort om te weten wie als 3de persoon van hun beide doorgaat naar de finale. Of misschien toch Monique Peters, die door omstandigheden niet kon deelnemen in ’t Reutje, maar haar kans nog krijgt in Montfort.

De beide finalisten konden nogmaals de dirigentenbok beklimmen om als winnaar van deze avond nog eens hun favoriete muziekstuk uit te voeren samen met de muzikanten van Sint Wiro en De Vriendenkring.

Naast al dit muzikale geluid lieten de muzikanten van beider verenigingen nog hun muzikale kunnen horen onder leiding van René Schrader met enkele werken die de komende Maestro’s op hun programma hebben staan.

Het was een werkelijk mooi geslaagde muzikale avond voor iedereen die betrokken was bij dit gebeuren. Complimenten aan de mensen die dit alles op touw hebben gezet, en er voor gezorgd hebben dat alle aanwezigen konden terugkijken op een geslaagd evenement. Waarbij na afloop nog lang over werd nagepraat.

Graag zien wij u bij de volgende halve finale op zaterdag 17 juni vanaf 20.00 uur (zaal open 19.30 uur)

in het Dorpshuis van Montfort. Het zal wederom een toffe avond worden. Kijk voor meer info, deelnemers,  en kaartverkoop op de sociale media van Fanfare Sint Wiro en Fanfare De Vriendenkring.

Of bestel kaartjes via:  https://www.ticketkantoor.nl/shop/maestrojubileum